SNAPPCAR – POLITIK FOR BESKYTTELSE AF PERSONLIGE OPLYSNINGER (PRIVACY POLICY)

Generelle principper

SnappCar driver en onlineplatform og en communitymarkedsplads, der muliggør udlejning af køretøjer mellem privatpersoner via sine hjemmesiderwww.snappcar.nl, www.snappcar.de, www.snappcar.dk, www.snappcar.se og andre hjemmesider, der med tiden tilføjes (kaldes samlet: “hjemmesiden”). Med henblik på at tilbyde sine ydelser behandler SnappCar visse personlige data som beskrevet i denne Politik for beskyttelse af personlige oplysninger.

Vi opfordrer dig til at læse denne politik omhyggeligt, før du begynder at bruge SnappCars tjenester, og at du jævnligt kontrollerer, om der er ændringer eller tilføjelser til politikken. Hvis du har spørgsmål til vores Politik for beskyttelse af personlige oplysninger, er du velkommen til at kontakte os via Support@SnappCar.nl

Ved at tilmelde dig SnappCar og bruge SnappCar-tjenester accepterer du indsamling, behandling og brug af dine personlige data som beskrevet i denne Politik for beskyttelse af personlige oplysninger.

SnappCar tager beskyttelsen af dine personlige oplysninger alvorligt. SnappCar overholder derfor databeskyttelsesprincipperne, herunder:

  • SnappCar skal behandle personlige data lovligt og retfærdigt.

  • SnappCar skal være gennemskuelig vedrørende al behandling af data.

  • SnappCar skal om nødvendigt indhente dit forudgående samtykke.

  • SnappCar skal respektere dine rettigheder til adgang, rettelse og indsigelse.

  • SnappCar skal sikre dine personlige data.

Indholdsfortegnelse

Politik for beskyttelse af personlige oplysninger

  1. Hvem er SnappCar, og hvordan kan jeg kontakte SnappCar?

  2. Hvorfor behandler SnappCar personlige data?

  3. I hvilke tilfælde videregiver SnappCar mine personlige data til tredjepart?

  4. Hvordan kan jeg få adgang til mine rettigheder og se, ændre og slette mine personlige data?

  5. Hvordan kan jeg framelde mig SnappCar, og hvad sker der med mine personlige data, hvis jeg gør det?

  6. Hvor længe opbevares mine data?

  7. Sikkerhed

1 Hvem er SnappCar, og hvordan kan jeg kontakte SnappCar?

Den part, der er ansvarlig for behandlingen af kunders personlige oplysninger via hjemmesiden, er SnappCar, som er et varemærke, der tilhører Carshare Ventures B.V., der er grundlagt i Utrecht, på Jaarbeursplein 6, 3521 AL Utrecht Holland ("SnappCar"). Lokale datterselskaber kan fungere som databehandlere på vegne af SnappCar.

Alle spørgsmål vedrørende SnappCars behandling af kunders personlige data kan sendes til Support@SnappCar.nl, med almindelig post til Postbus 13067, 3507 LB Utrecht, Holland og pr. telefon +31 (0)30-2087011

2 Hvorfor behandler SnappCar personlige data?

SnappCar behandler personlige data for at kunne levere tjenesterne via deres hjemmeside og i forbindelse med de formål, der er beskrevet herunder. Dine personlige data er nødvendige, og du giver os ret til at bruge dine personlige data:

Sådan opretter du en konto: Du skal indsende dine kontaktoplysninger (dvs. fornavn, mellemnavn, efternavn, mobiltelefonnummer, e-mailadresse, køn, fødselsdato og land) og dit profilbillede for at oprette en konto hos SnappCar ("Kontaktoplysninger"). Du kan (frivilligt) føje flere personlige data til dine kontaktoplysninger, som f.eks. billeder, din biografi ("om mig") og links til sociale medier (f.eks. Facebook, LinkedIn og Twitter) ("Yderligere oplysninger "). Du kan desuden vælge at oprette en konto ved hjælp af din Facebook-konto. Hvis du gør det, behandler SnappCar følgende data fra din Facebook-konto: Oplysninger på din offentlige Facebook-profil (navn, profilbillede, alderskategori, køn, sprog, land og andre specifikke offentlige oplysninger), din liste over Facebook-venner og din e-mailadresse ("Facebook-data"). Hvis du beslutter at tilmelde dig med din Facebook-konto, vil SnappCar behandle dine Facebook-data som Kontaktoplysninger.

Sådan foretager du en reservation: Du skal angive dine kontaktoplysninger, en kopi af dit kørekort og betalingsoplysninger (dvs. IBAN-nummer og kontoindehavers navn og/eller kreditkortoplysninger) for at kunne foretage en reservation med SnappCar. Oplysningerne bruges til at bekræfte, at du opfylder kravene (som f.eks. et gyldigt kørekort, bekræftelse af din identitet og alderskategori, hvis dette er angivet af udlejeren) og til behandling af betalinger ("Reservationsdata"). Husk at dække dit billede og personnummer, inden du uploader en kopi af dit kørekort, pas eller sygesikringsbevis.

Sådan tilbyder du udlejning af et køretøj: Dine kontaktoplysninger, en kopi af dit sygesikringsbevis, kørekort eller pas (dæk dit billede og personnummer, inden du uploader en kopi), tilgængelighed af dit køretøj, bilens/køretøjets registreringsnummer og ikke-personlige oplysninger om køretøjet skal indsendes og behandles derefter af SnappCar, så du kan udleje dit køretøj via SnappCar, og bilens eller køret৴øjets tilgængelighed og placering vises ("Bildata"). Bildata bruges desuden af SnappCar til at kontrollere, om din bil eller dit køretøj er registreret korrekt på din SnappCar-konto og ikke er meldt stjålet eller savnet samt til at bekræfte din identitet og dit ejerskab til køretøjet. Desuden kræves betalingsoplysninger (dvs. bankoplysninger og navnet på din bank samt kontoindehaverens navn (som anført på kontokortet)) for at behandle betalingen.

Sådan indgås en lejekontrakt: Du skal angive kontaktoplysninger for lejer og udlejer, bilens registreringsnummer og geografiske placering ("Udlejningsdata") for at indgå en lejekontrakt og en forsikringskontrakt. Bemærk, at for at godkende en forsikringskontrakt skal SnappCar overføre udlejningsdata til sit forsikringsselskab. Se insurance for at få forsikringsselskabets kontaktoplysninger. Derudover deler SnappCar følgende oplysninger med lejeren og ejeren: Dine kontaktoplysninger, reservationsdata, lejeaftalen, udlejningsdata og lejerens kørekortnummer (for at bekræfte din identifikation).

Elektronisk kommunikation mellem lejere og udlejere kan overføres via SnappCars servere eller kan overføres fra SnappCar til serviceudbydere med henblik på at levere ydelser til dig.

Ud over ovenstående kan dine personlige data blive brugt til følgende formål:

Overholdelse af lokal lovgivning: Med henblik på overholdelse af gældende lovgivning kan SnappCar være forpligtet til at behandle alle dine personlige data til andre formål end dem, der er beskrevet i denne aftale, f.eks. med henblik på retshåndhævelse og for at overholde gyldige retskendelser.

Registrering af svindel: For at forhindre svindel og misbrug og for at holde bedragere, svindlere og andre kriminelle (i forbindelse med biler) væk behandler SnappCar dine personlige data med henblik på registrering af svindel. Bemærk, at hvis vi registrerer og har rimelig grund til at tro, at svindel, bedrageri eller kriminel aktivitet kan tilskrives dig, vil vi behandle dine personlige data med henblik på at forhindre din fremtidige brug af vores tjeneste.

Kundeservice: For at kunne levere (international) kundeservice kan vi indsamle og videregive dine personlige data for at besvare dine spørgsmål, herunder hjælpe dig med eventuelle problemer, der måtte opstå i forbindelse med din reservation.

Informationsmeddelelser: For at sende informationsmeddelelser (som ikke er marketingmeddelelser), som er nødvendige for at kunne levere tjenesterne (f.eks. systemunderretninger og sms-beskeder, som en udlejer modtager, hvis en lejer er interesseret i et køretøj, eller en meddelelse, når en reservation ikke er gennemført). SnappCar kan også sende dig information i forbindelse med en reservation og et spørgeskema eller en bedømmelsesformular, efter du har foretaget en reservation.

Kommunikation og bedømmelser: Med henblik på at give dig mulighed for at kommunikere med andre registrerede brugere og uploade bedømmelser og erfaringer kan SnappCar behandle dit navn, dit profilbillede og dine bedømmelser. SnappCar kan slå brugeroplevelser op på deres hjemmeside og i den forbindelse videregive brugeres personlige data.

Overvågning af lejeadfærd: For at give lejere og brugere mulighed for at kontrollere din lejeadfærd vil disse data (dvs. [add details]) blive genereret af SnappCar på baggrund af dine reservationer, og de vil automatisk blive føjet til din profil, som er synlig for alle besøgende på hjemmesiden.

Deltagelse i grupper: For at gøre det muligt for dig at deltage i grupper eller modtage invitationer fra SnappCar om at deltage i grupper.

Datasamling: For at minimere behandling af personlige data kan SnappCar samle eller kryptere dine personlige data for at oprette anonyme data, der ikke kan henføres til en naturlig person.

Analyser og test: For at analysere, hvordan registrerede kunder bruger hjemmesiden og SnappCar-tjenesterne, for at teste nye tjenester og værktøjer og for at sikre, forbedre og optimere hjemmesiden.

Marketing: For at sende dig marketingmeddelelser, f.eks. nyhedsbreve, som du til enhver tid kan afmelde. I det omfang det er tilladt i henhold til gældende lovgivning, kan SnappCar også bruge dine personlige data til at oprette kundeprofiler og sende personligt tilpassede reklamer. På baggrund af de oplysninger, du deler med os, kan SnappCar vise individuelle tilbud, som kan omfatte tilbud fra tredjepart. Bemærk venligst, at du har ret til at protestere imod oprettelsen af profilen, og at du til enhver tid kan trække dit samtykke til at modtage individuelt tilpassede reklamer tilbage ved at benytte de kontaktoplysninger, der er angivet i afsnit 4.

3 I hvilke tilfælde videregiver SnappCar mine personlige data til tredjepart?

I visse tilfælde kan SnappCar dele dine personlige data med tredjepart efter behov.

Lejeren/udlejeren: For at gennemføre reservationen er SnappCar nødt til at dele relevante reservationsoplysninger mellem lejeren og udlejeren. Dette kan f.eks. omfatte dine kontaktoplysninger.

Tredjepartstjenesteudbydere: For at levere tjenesterne videregiver SnappCar dine personlige data til tredjepartstjenesteudbydere, bl.a.:

  • ID Checker: Firmaer med base i Holland, der kontrollerer identifikationspapirer. Du kan finde flere oplysninger på www.idchecker.com. ID Checker fungerer som databehandler på vegne af SnappCar.

  • Messagebird: Et firma med base i Holland, som sender dig en sms-besked, hvis en lejer er interesseret i at leje dit køretøj. Du kan finde flere oplysninger på www.messagebird.com. Messagebird fungerer som databehandler på vegne af SnappCar.

  • Adyen: Et firma med base i Holland, som behandler betalinger. Du kan finde flere oplysninger på www.adyen.com. Adyen fungerer som databehandler på vegne af SnappCar.

Kompetente myndigheder: I det omfang det er påkrævet i henhold til lovgivningen eller er strengt nødvendigt i forbindelse med forhindring, registrering og retsforfølgelse af kriminelle handlinger og svindel, videregiver SnappCar personlige data til retshåndhævende og andre offentlige myndigheder.

Forretningspartnere: For at hjælpe vores forretningspartnere med at distribuere og annoncere for deres tjenester kan SnappCar integrere deres tjenester på hjemmesiden eller gøre det muligt for forretningspartnere at reklamere for deres produkter og tjenester på hjemmesiden.

SnappCar kan overføre dine personlige data til tredjepart i tilfælde af en sammenlægning, overtagelse, et salg af aktiver, en konkurs eller insolvens hos SnappCar. Hvis det er påkrævet i henhold til gældende lovgivning, skal SnappCar have dit forudgående samtykke.

Kontakt SnappCar på Support@SnappCar.nl, hvis du har spørgsmål vedrørende overførsel af dine data til tredjepart.

4 Hvordan kan jeg få adgang til mine rettigheder og se, ændre og slette mine personlige data?

Sørg for, at de personlige data, SnappCar behandler om dig, er korrekte, relevante og ikke for omfattende, som f.eks. de personlige data, der gemmes på din profil, når du logger ind på hjemmesiden. SnappCar respekterer din ret til adgang, rettelse og indsigelse. Hvis du vil udøve din ret til at blive informeret om de personlige data, som SnappCar behandler om dig, eller hvis du vil ændre, opdatere eller slette personlige data, skal du kontakte SnappCar på Support@SnappCar.nl. SnappCar behandler sådanne henvendelser uden unødvendig forsinkelse og senest 4 uger efter modtagelsen, eller som det er påkrævet i henhold til gældende lovgivning.

Hvis det ikke er tydeligt for SnappCar, hvilke personlige data du ønsker at se, ændre eller slette, kan SnappCar uden unødvendig forsinkelse bede dig om at specificere din anmodning mere detaljeret. SnappCar vil suspendere behandlingen af din anmodning, indtil de har modtaget din (detaljerede) specifikation. SnappCar vil altid sende dig en bekræftelse, når din anmodning er blevet behandlet.

SnappCar vil så hurtigt som muligt efter modtagelsen af din anmodning ophøre med brugen af dine personlige data til de formål, du har gjort indsigelse imod eller – i forbindelse med en anmodning om at ændre eller slette personlige data – ændre eller slette de relevante personlige data, medmindre en sådan anmodning ville være i strid med gældende lovgivning eller en lovlig forretningsinteresse for SnappCar. SnappCar skal informere dig om dette.

5 Hvordan kan jeg framelde mig SnappCar, og hvad sker der med mine personlige data, hvis jeg gør det?

Du kan framelde dig som bruger af tjenester leveret af SnappCar ved at sende en e-mail til Support@SnappCar.nl, hvor du angiver, at du ønsker at framelde dig, eller via kontaktformularen på hjemmesiden contact form . SnappCar behandler sådanne henvendelser uden unødvendig forsinkelse og senest 4 uger efter modtagelsen, eller som det er påkrævet i henhold til gældende lovgivning.

Efter framelding opbevares visse personlige data muligvis. Det kan f.eks. være din lejehistorik som beskrevet herunder i afsnittet om dataopbevaring.

6 Hvor længe opbevares mine personlige data?

Kategori af personlige data

Dataopbevaringsperiode

Slettet efter framelding?

Kontaktoplysninger

2 år efter framelding

Ja

Kopi af kørekort

2 måneder efter framelding

Ja

Kopi af sygesikringsbevis

2 måneder efter framelding

Ja

Kopi af pas

2 måneder efter framelding

Ja

Yderligere oplysninger

2 år efter framelding

Ja

Facebook-data

2 år efter framelding

Ja

Betalingsoplysninger

2 år efter framelding

Ja

Oplysninger om køretøjet

2 år efter framelding

Ja

Lejedata

2 år efter framelding

Ja

Kommunikation/bedømmelsesdata

2 år efter framelding

Ja

Data om lejeadfærd

2 år efter framelding

Ja

Data om deltagelse i grupper

2 år efter framelding

Ja

Marketingdata

2 år efter framelding

Ja

Brugerprofildata

2 år efter framelding

Ja

Data om overholdelse af lokal lovgivning

Som påkrævet i henhold til gældende lovgivning

Hvis det er tilladt i henhold til gældende lovgivning

Reservationsdata

5 år efter framelding

Ja

Data om registrering af svindel

5 år efter framelding

Ja

Bemærk, at med henblik på beskyttelse mod svindel kan vi opbevare nødvendige personlige data i en rimelig periode, som kan overstige den dataopbevaringsperiode, der er angivet ovenfor.

SnappCar kan altid opbevare de indsamlede data i en aggregeret og anonymiseret form med henblik på udarbejdelse af analyser og undersøgelser, til markedsundersøgelser og/eller til beskyttelse mod svindel.

7 Sikkerhed

Beskyttelse af dine personlige data ligger os stærkt på sinde. SnappCar har derfor implementeret rimelige administrative, tekniske og fysiske sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte dine personlige data mod uautoriseret adgang, ødelæggelse eller ændring af oplysninger. Derudover foretager vi årlige vurderinger af indvirkningen af beskyttelse af personlige oplysninger, og et specialiseret sikkerhedsfirma udfører månedlige scanninger af vores system med henblik på at fastslå, om vores sikkerhedsforanstaltninger stadig er passende.

********

Kontakt SnappCar på Support@SnappCar.nl, hvis du har spørgsmål om, hvordan dine data beskyttes eller andre spørgsmål om vores politik til beskyttelse af personlige oplysninger.